ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΙΔΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2003 - 2004

 

 

Πλαίσιο κειμένου: ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΥΕΛΙΚΤΗΣ ΖΩΝΗΣ
 

  

 
 

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

 

ΘΕΜΑ: «ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ»

ΤΑΞΗ B΄

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ

 

ΑΥΓΕΡΗ ΘΩΜΑΗ

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

Πρώτο δίωρο

 

1.     Δίνεται στους μαθητές η εικονογραφημένη σελίδα με τίτλο «Ένα μύθο θα σας πω» όπου οι εικόνες είναι μπερδεμένες και καλούνται οι μαθητές να τις βάλουν σε τέτοια σειρά, ώστε να προκύπτει μια ιστορία. Τους ζητείται να διηγηθούν την ιστορία των εικόνων. Η διήγηση μπορεί να γίνει από δύο ή και περισσότερους μαθητές.

ΜΥΘΟΣ ΣΕ ΕΙΚΟΝΕΣ

 

2. Παρουσιάζουμε στην τάξη διαφημίσεις με ζώα και ζητούμε από τα         παιδιά να παρουσιάσουν  παρόμοιες όπως τις είδαν στην τηλεόραση, σε εφημερίδες, σε περιοδικά ή οπουδήποτε αλλού.

Ως εργασία για το σπίτι ζητείται να συγκεντρώσουν και άλλες διαφημίσεις  με ζώα.

 

3. Ζητείται από τα παιδιά να περιγράψουν, προφορικά πάντα, ένα περιστατικό φιλονικίας σαν αυτό με τις δύο κατσίκες του μύθου που μπορεί να συνέβη στη σκάλα του σχολείου, στη γειτονιά, στη στάση του λεωφορείου ή και κάπου αλλού.

 

 

                                     ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΜΕ ΖΩΑ

 

 

 

 

 

 

Οι επιδιώξεις είναι:

 

► Άσκηση της ικανότητας να βάζουν στη σειρά τις εικόνες μιας εικονογραφημένης ιστορίας και να τη διηγούνται.

 

 

► Παραγωγή προφορικού λόγου, αναγνώριση χαρακτηριστικών των μύθων.

 

 

 

Δεύτερο δίωρο

 

1.Τα παιδιά καλούνται να συνεχίσουν το μισοτελειωμένο μύθο «Η αλεπού και τα σταφύλια» με βάση την εικόνα και επιμύθιο «Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια». Οι ιστορίες τους ακούγονται στην τάξη.

 

Η αλεπού και τα σταφύλια

 

 

Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια.

 

 

 

2. Δίνονται τέσσερις μύθοι και τέσσερις παροιμίες. Οι μαθητές πρέπει να πουν ποια παροιμία ταιριάζει σε κάθε μύθο, αιτιολογώντας προφορικά την απόφασή τους. Επίσης καλούνται να βρουν έναν ταιριαστό τίτλο για καθένα από τους τέσσερις μύθους και γίνεται συζήτηση.

Ως εργασία τους ζητείται να αφηγηθούν ένα μύθο στην τάξη.

 

ΛΑΓΟΣ ΚΑΙ ΧΕΛΩΝΑ

 

 

ΤΟ ΜΥΡΜΗΓΚΙ ΚΑΙ Ο ΤΖΙΤΖΙΚΑΣ

 

 

ΟΙ ΔΥΟ ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ Η ΑΡΚΟΥΔΑ

Η ΚΟΤΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΑΥΓΑ

 

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

1.  Τρέχω και δεν προλαβαίνω.

2.  Όποιος θέλει τα πολλά, χάνει και τα λίγα.

3.  Ο φίλος στην ανάγκη φαίνεται.

4.  Μη σε γελάσει ο βάτραχος και το χελιδονάκι, αν δε λαλήσει ο τζίτζικας δεν είν’ καλοκαιράκι.

 

Οι επιδιώξεις είναι:

 

Κατανόηση της λειτουργίας των μύθων στην κοινωνία και σύνδεσή τους με τις παροιμίες.

 

 

Τρίτο δίωρο

 

1. Οι μαθητές αφηγούνται τους μύθους που συγκέντρωσαν. Μετά χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων και προσπαθούν να διηγηθούν ένα μύθο με πρωταγωνιστές το τζιτζίκι και το μυρμήγκι με βάση την εικόνα που τους δίνεται σε φωτοτυπία και μια παροιμία, αφού σκεφτούν τι συμβαίνει όχι μόνο το καλοκαίρι, αλλά και το χειμώνα με το κρύο, τα χιόνια και τον αέρα.

 

2. Διηγούνται όλες οι ομάδες το μύθο που ετοίμασαν.

ΤΟ ΜΥΡΜΗΓΚΙ ΚΑΙ Ο ΤΖΙΤΖΙΚΑΣ

 

Των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν

 

 

Οι επιδιώξεις είναι:

 

►Άσκηση στην αφήγηση των μύθων.

 

Τέταρτο δίωρο

 

1. Αναφέρονται οι μύθοι του Αισώπου που έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες μέχρι σήμερα. Ένας τέτοιος μύθος είναι «η γάτα και τα ποντίκια».

 

2. Μύθους εκτός από τον Αίσωπο έγραψαν και άλλοι σύγχρονοι συγγραφείς όπως ο Wilhelm Busch και ο Thurber. Διαβάζονται οι μύθοι «Σπίνος και βάτραχος» και «Η τίγρη που καταλάβαινε τους ανθρώπους».

 

3. Συζητάμε την αξία που έχουν οι μύθοι σήμερα.

 

 

Οι επιδιώξεις είναι:

 

►Γνωριμία με τους μύθους άλλων λαών.

 

►Προβληματισμός για τους λόγους για τους οποίους οι μύθοι ζουν και έχουν αξία ακόμα και σήμερα.

 

 

ΑΛΛΟΙ ΜΥΘΟΙ

 

 

 

 

                                                             ΑΛΛΟΙ ΜΥΘΟΙ

 

 

 

 

 

 

Πέμπτο δίωρο

 

1. Ζητείται από τα παιδιά να ζωγραφίσουν κάτι σχετικό με το περιεχόμενο των μύθων της επιλογής τους και προτείνεται να κάνουν μια έκθεση στην τάξη ή ένα λεύκωμα με όλους τους μύθους που συγκεντρώθηκαν.

 

 

Οι επιδιώξεις είναι:

 

►Περισσότερη εξοικείωση με τους μύθους όπου πρωταγωνιστούν ζώα.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

Αξιολογώντας το πρόγραμμα κατέληξα στο συμπέρασμα ότι ήταν επιτυχημένο γιατί δημιουργήθηκε η χαρούμενη ατμόσφαιρα που προσδοκούσα. Η σχολική ζωή εμπλουτίστηκε με αρκετή φαντασία και περισσότερη μάθηση.

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ