ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΙΔΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2003 - 2004

 

 

 

Πλαίσιο κειμένου: ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΥΕΛΙΚΤΗΣ ΖΩΝΗΣ
 

  

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

ΘΕΜΑ: «ΜΟΛΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»

ΤΑΞΗ ΣΤ΄

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ

 

ΦΙΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

 

      ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

1.  Επιλογή θέματος.

2.   Τα δέντρα καθαρίζουν τον μολυσμένο αέρα.

3.   Άρθρο εφημερίδας.

4.   Στόχοι – Σκοποί.

5.   Οργανόγραμμα.

6.   Δραστηριότητες.

7.  -10. Ρύπανση – Είδη ρύπανσης.

11. Νέφος.

12. Όξινη βροχή.

13. Φαινόμενο θερμοκηπίου.

14. Τρύπα όζοντος.

15. Υπερπληθυσμός.

16. -18. Απειλούμενα.

19. -21. Μόλυνση νερού.

22. Ερωτηματολόγιο.

23. Ερωτήσεις.

24. -26. Ευέλικτη ζώνη.

27. Ζωγραφιά.

28. Ζωγραφιά.

29. Προτάσεις – λύσεις.

30. Αξιολόγηση.

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΛΟΓΗ    ΘΕΜΑΤΟΣ

 

      Η αφορμή δόθηκε όταν   διαβάστηκε  στην   τάξη   ένα  κείμενο  από  το  Δ΄   τεύχος  της    Νεοελληνικής  Γλώσσας   της  Στ’   τάξης   με τίτλο  « Τα δέντρα  καθαρίζουν το μολυσμένο αέρα.»

 

     Υπογραμμίσαμε  κάποιες άγνωστες  λέξεις όπως  « ρυπαντικές ουσίες»   «ατμοσφαιρικοί  ρυπαντές» « απόβλητα»   «αστική ρύπανση» και προσπαθήσαμε   να τις αναλύσουμε.

 

        Μαζί με αυτή τη φωτοτυπία μοιράστηκαν  άλλες   δυο  από  το  άρθρο  «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ  ΩΡΑ  ΜΗΔΕΝ»  των  «Ερευνητών»  της  εφημερίδας «Καθημερινής.» 

 

Τα δέντρα καθαρίζουν το μολυσμένο αέρα

 

 

 

Άρθρο εφημερίδας

 

 

 

                                                 ΣΤΟΧΟΙ

 

1.  Γνωριμία των μαθητών με προβλήματα γύρω από το περιβάλλον.

2.  Να μπορέσουν οι μαθητές να δώσουν λύσεις γύρω από το πρόβλημα.

3.  Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.

4.  Να μάθουν να συλλέγουν πληροφορίες να παρατηρούν, να καταγράφουν, να ομαδοποιούν.

5.  Να ασκήσουν τον προφορικό λόγο.

 

 

                                                    ΣΚΟΠΟΙ

 

¨  Εξοικείωση των μαθητών  με  όρους επιστημονικούς και κριτική ανάλυση αυτών.

¨  Διερεύνηση του προβλήματος.

¨  Ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας  και κοινωνικότητας ανάμεσα στους μαθητές.

¨  Ενεργητική συμμετοχή των μαθητών σε συλλογικές εργασίες.

 

 

 

 

 

                                                                  ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ

 

                                                

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

   Η εργασία χωρίστηκε σε 5 στάδια.

1 στάδιο: Επιλογή θέματος και διατύπωση ερωτήσεων από τους μαθητές γύρω από το θέμα.

2 στάδιο: Εκδρομή στο Δέλτα  Αξιού.

3 στάδιο: Παρουσίαση και συζήτηση των πληροφοριών στην τάξη από κάθε ομάδα.

4 στάδιο: Διατύπωση αποριών από τους μαθητές –ακροατές.

5 στάδιο: Διατύπωση προτάσεων για τη λύση  του προβλήματος.

 

 Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, διαλέγοντας τα εξής θέματα 

1)   Μόλυνση   2 )  Νέφος     3 ) Όξινη βροχή.    4)   Φαινόμενο  θερμοκηπίου  5)   Τρύπα  του όζοντος .

 

  Τα θέματα διαλέχτηκαν από τους μαθητές  γιατί τους κέντρισαν περισσότερο το ενδιαφέρον .

  Επίσης εξετάστηκαν συνοπτικά  τα υπόλοιπα θέματα του αραχνογράμματος,  κυρίως στα πλαίσια του μαθήματος της γεωγραφίας

  Στο μάθημα της Γλώσσας  ασχοληθήκαμε με κλίση ονομάτων, οικογένειες λέξεων δημιουργήσαμε  ακροστιχίδες  και σταυρόλεξα.

  Στη  Γεωγραφία αναλύσαμε διάφορους όρους όπως υπερπληθυσμός,  ερημοποίηση διάβρωση εδάφους κ.α

  Στη  Φυσική αναφερθήκαμε  στο  θερμοκήπιο,  στα οξέα , στο όζον  κ.α

  Τέλος στην ώρα των τεχνικών, ζωγραφίσαμε και είδαμε το θέμα μας με κωμική διάθεση.

 

 ΡΥΠΑΝΣΗ

Κάθε μέρα επιβαρύνουμε το περιβάλλον μας με βλαβερές ουσίες, όπως δηλητηριώδη αέρια, χημικά και σκουπίδια.

Όλες οι βλαβερές ουσίες που καταστρέφουν το περιβάλλον μας προκαλούν τη ρύπανση. Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο. Το μεγαλύτερο μέρος της ρύπανσης προέρχεται κυρίως  από τα εργοστάσια και τα μέσα μεταφοράς,

Ο κύριος όμως υπεύθυνος για όλα τα προβλήματα  της ρύπανσης είναι ο άνθρωπος . Είμαστε  όλοι  λίγο πολύ υπεύθυνοι για τη δημιουργία της. Η ρύπανση προέρχεται ακόμη και από το σπίτι μας. Τα σκουπίδια ξεχειλίζουν τους κάδους ενώ οι άνθρωποι δεν υιοθετούν  την ανακύκλωση.     Τα αυτοκίνητα συνεχώς πληθαίνουν καθώς κάθε σπίτι έχει δυο και τρία αυτοκίνητα.

Είναι δύσκολο να σταματήσουμε τις ανθρώπινες δραστηριότητες που ρυπαίνουν το περιβάλλον ,αλλά αυτό πρέπει να γίνει, πριν προκαλέσουνε ανεπανόρθωτες καταστροφές.

 

 

 Η ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΙΚΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

 

Το περιβάλλον επιβαρύνεται αφόρητα σε ραδιενέργεια και από τις δύο. Για παράδειγμα οι βόμβες απεμπλουτισμένου ουρανίου που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο του κόλπου το 1990 και στον πόλεμο του Κόσοβου το 1999 (και ποιος ξέρει πού αλλού), έχουν μολύνει τα εδάφη και τα νερά, όχι μόνο των χωρών όπου έγιναν οι πόλεμοι, αλλά και των γειτονικών χωρών. Έχουν προκαλέσει πολλούς θανάτους και πάρα πολλές ασθένειες, ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά. Η μόλυνση αυτή θα κρατήσει για πάρα πολλά χρόνια, συγκεκριμένα 4.5 εκατομμύρια χρόνια! Υπολογίζεται ότι για να διορθωθεί το κακό που έγινε στα Βαλκάνια εξαιτίας των βομβών απεμπλουτισμένου ουρανίου, απαιτούνται γύρω στα 30 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που δεν έχουν όλοι οι λαοί των Βαλκανίων μαζί.

Αλλά και η ειρηνική χρήση της ατομικής ενέργειας μολύνει το περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν συμβεί κάποιο ατύχημα. Π.χ. από το ατύχημα του Tchernobyl (Τσερνομπίλ) την άνοιξη του 1986, εκτιμάται ότι γύρω στα 5 εκατομμύρια άτομα βρέθηκαν επικίνδυνα εκτεθειμένα στη ραδιενέργεια. Παρόμοια ατυχήματα υπήρξαν και σε άλλες χώρες. Πολλά από αυτά δεν είδαν ποτέ το φως της δημοσιότητας για ευνόητους λόγους.

 

 

Η ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ

 

Το έδαφος και το υπέδαφος του πλανήτη μας, τα τελευταία χρόνια, έχει αρχίσει ν' αλλοιώνεται σε βάθος μερικών μέτρων από τα λιπάσματα και τα φυτοφάρμακα και άλλες ανθρώπινες παρεμβάσεις. Ειδικότερα, τα τελευταία χρόνια, τα ζιζανιοκτόνα έχουν πολλαπλασιαστεί κατά 25 φορές, ενώ τα συνθετικά λιπάσματα κατά 12 φορές. Τα ζιζανιοκτόνα και τα λιπάσματα παρασύρονται από τα νερά της βροχής και εισέρχονται στα υπόγεια ύδατα, όπου προκαλούν μαζική ρύπανση τεραστίων εκτάσεων. Οι ρύποι αυτοί πέφτουν στις θάλασσες, στις λίμνες και στα ποτάμια, απειλώντας έτσι σοβαρά, σε παγκόσμια κλίμακα, τη ζωή μέσα στο νερό.

 

 

ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ

Τα τροπικά δάση, αλλά και όλα τα δάση, εξαιτίας των πυρκαγιών αλλά και των εκχερσώσεων, οδηγούνται στον αφανισμό. Οι πυρκαγιές καταστρέφουν τους πνεύμονες της Γης. Ο μισός δασικός πλούτος της Γης κάηκε τα τελευταία 30 χρόνια. Ο ρυθμός εκχέρσωσης των τροπικών δασών κυμαίνεται από 10 έως 20 εκατομμύρια εκτάρια το χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι κάτοικοι περιοχών γύρω από μεγάλες δασικές περιοχές να ζουν με το φόβο των πλημμύρων που μεγαλώνει κάθε χρόνο και περισσότερο, γιατί κάθε έτος έχουμε τεράστιες πυρκαγιές σ' ολόκληρο τον πλανήτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι περιοχές γύρω από τα Ιμαλάια, όπου 50 έως 100 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν με τον εφιάλτη των πλημμύρων.

 

 

Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΠΟΛΛΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΖΩΗΣ

Η απληστία του ανθρώπου φθάνει σε καταστροφές που είναι μη αναστρέψιμες, με κορυφαία εκείνη της εξαφάνισης μορφών ζωής πάνω στον πλανήτη μας. Εκτιμάται ότι ο άνθρωπος εξοντώνει καθημερινά γύρω στα 100 είδη ζώων, πουλιών, ψαριών και φυτών. Αυτό σημαίνει ότι όλος αυτός ο παράδεισος των μορφών ζωής χάνεται για πάντα και έτσι ο άνθρωπος ποτέ δεν θα έχει την ευκαιρία να τα γνωρίσει, να τα μελετήσει, να τ' αγαπήσει. Και το σπουδαιότερο είναι ότι δεν θα ωφεληθεί από αυτά, γιατί, ως γνωστόν, ο άνθρωπος έχει ωφεληθεί και συνεχίζει να ωφελείται τα μέγιστα από πολλές μορφές ζώων και φυτών (π.χ. για την παρασκευή φαρμάκων). Όταν σκοτώνεις μια μορφή ζωής που δεν έχεις γνωρίσει ποτέ, είναι σαν να καις ένα βιβλίο πριν καν το διαβάσεις. Έτσι χάνεις για πάντα την ευκαιρία να μάθεις τι ωραία, ενδιαφέροντα και ωφέλιμα πράγματα έγραφε αυτό το βιβλίο.

Βοριαζίδου     Χριστίνα

 

ΝΕΦΟΣ

 Από  πολλές  ανθρώπινες  δραστηριότητες  όπως  είναι  τα  εργοστάσια  που  καίνε  πετρέλαιο, τα  αυτοκίνητα , τα μέσα μαζικής μεταφοράς και όπου αυτά  είναι  συμπυκνωμένα  πολλά  μαζί  εκπέμπουν   καυσαέρια (ρίπους).  Αυτά ανάλογα  με  τα καιρικά φαινόμενα  δημιουργούν ένα  σύννεφο (νέφος).

Η πίσσα, το διοξείδιο του άνθρακα, η καπνιά, το  μονοξείδιο και  διάφορα άλλα αέρια  είναι τα  καυσαέρια. Αυτά  ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες ,π.χ όταν  δεν φυσάει αέρας  δημιουργούν το νέφος. Αυτό  γίνεται  γιατί είναι πολλά  μαζεμένα μαζί και  δεν  υπάρχουν δέντρα. Ενώ αν ήταν λίγα και υπήρχαν τα ανάλογα δέντρα, θα απορροφούσαν τους ρύπους. Γι αυτό δεν πρέπει να σπαταλάμε πολλά καύσιμα, γιατί στο τέλος δεν θα μπορούμε να ανασάνουμε.

 

 

Ζιώγα Παναγιώτα

 

 

 

 

 

ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ

 

 

 

 

 

Η βροχή αυτή περιέχει ισχυρά οξέα, από όπου παίρνει και το όνομά της. Τα οξέα αυτά (κυρίως θείο και άζωτο) βρίσκονται στην ατμόσφαιρα σε μεγάλες ποσότητες και προέρχονται από την καύση άνθρακα και πετρελαίου. Όταν πέφτει μολυσμένη βροχή, νεκρώνονται λίμνες και ποτάμια, ενώ καταστρέφονται τεράστιες εκτάσεις δασών. Το φαινόμενο της όξινης βροχής είναι έντονο στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και Αμερικής. Αυτό ήταν βέβαια αναμενόμενο, γιατί στις χώρες αυτές η ατμόσφαιρα είναι μολυσμένη περισσότερο από κάθε άλλο μέρος της Γης.

Η όξινη βροχή επηρεάζει την τροφική αλυσίδα. Επίσης επηρεάζει τα φυτά, που τα τρων τα ζώα κι ο άνθρωπος τρώει τα ζώα. Έτσι πάλι επηρεάζει τον άνθρωπο. Η όξινη βροχή μολύνει τα νερά των λιμνών, των θαλασσών, των ποταμών. Έτσι μολύνει και το πόσιμο νερό που πίνουν οι άνθρωποι. Επίσης η όξινη βροχή όταν πέφτει μολύνει το έδαφος, το οποίο ο άνθρωπος καλλιεργεί και παίρνει πολλά φρούτα, λαχανικά, καλαμπόκια κ.ά. από αυτό. Συνεπώς πάλι επηρεάζεται ο άνθρωπος από την όξινη βροχή.

 

ΣΤ΄ ΤΑΞΗ

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ:

Πισσάς Οδυσσέας

Τσιβαλίδης Ιωάννης

Δημολιάρας Ευάγγελος

Χωραφαϊδης Δαμιανός

Σαμψωνίδης Ιωάννης

 

 

ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ

 

   Η μέση θερμοκρασία της επιφάνειας της γης είναι 15 βαθμοί Κέλσιου. Η επιφάνεια της γης διατηρείται σε αυτή τη θερμοκρασία από το ονομαζόμενο φαινόμενο του θερμοκηπίου, χωρίς την ύπαρξη του οποίου, η θερμοκρασία θα ήταν αρκετούς βαθμούς κάτω από το μηδέν.

   Η ηλιακή ακτινοβολία που ξεχύνεται από τον ήλιο και κατευθύνεται στη γη αποτελείται από υπεριώδη   (9%) ,ορατή (41%) και υπέρυθρο (50%)  ακτινοβολία. Η υπεριώδης ακτινοβολία που είναι βλαπτική για τους ζωντανούς οργανισμούς απορροφάται από τα αέρια της ατμόσφαιρας. Ένα μέρος της ορατής και υπέρυθρου ακτινοβολίας  ανακλάται πίσω στο διάστημα και το υπόλοιπο φθάνει στην επιφάνεια της γης όπου θερμαίνει τα πετρώματα ,τα εδάφη  και τις υδάτινες μάζες.

   Η επιφάνεια της γης εκπέμπει πίσω στο διάστημα σημαντικό μέρος της ακτινοβολίας που δέχτηκε ,τώρα όμως υπό μορφή υπέρυθρου ακτινοβολίας με μεγάλο μήκος κύματος που είναι η ακτινοβολία που μεταφέρει τη θερμότητα .Οριστική απώλεια της ακτινοβολίας αυτής θα είχε ως αποτέλεσμα την πτώση της θερμοκρασίας της γήινης επιφάνειας αρκετούς βαθμούς κάτω από το μηδέν.

   Στην ατμόσφαιρα όμως υπάρχουν ,σύννεφα, ατμοί νερού, μεθάνιο, οξείδια του αζώτου, διοξείδιο του άνθρακα, όζον και φθοριωμένοι υδρογονάνθρακες που ονομάζονται αέρια του θερμοκηπίου και δρουν όπως η οροφή ενός θερμοκηπίου. Εμποδίζουν δηλαδή την υπέρυθρο ακτινοβολία να χαθεί στο διάστημα και την ανακλούν πίσω στην επιφάνεια της γης .Είναι αυτή η υπέρυθρος ακτινοβολία που ανεβάζει τη θερμοκρασία της επιφάνειας της γης στους 15 βαθμούς Κέλσιου πολύ υψηλότερα από ότι θα ήταν αν δεν συνέβαινε το φαινόμενο θερμοκηπίου.

Σιδηροπούλου Ειρήνη

 

 

ΤΡΥΠΑ   ΤΟΥ   ΟΖΟΝΤΟΣ

   Το όζον είναι αέριο κυανωπού  χρώματος  με έντονη διαπεραστική οσμή, που ανακαλύφτηκε το 1840 από τον Γερμανό χημικό  Σένμπαιν.

Είναι συγκεντρωμένο κυρίως στην στρατόσφαιρα (15-50 χιλιόμετρα από τη γη).

   Έχει την ιδιότητα να απορροφά την σκληρή ηλιακή ακτινοβολία, προστατεύοντας τη γη .Εάν δεν συνέβαινε αυτό οποιαδήποτε μορφή ζωής πάνω στη γη θα ήταν αδύνατη . Το όζον τέλος λόγω της ισχυρής βακτηριογόνου δράσης του εξασφαλίζει την υγιεινότητα του αέρα.

   Η στοιβάδα του όζοντος βρισκόταν σε ισορροπία, όμως το πρόβλημα σήμερα εντοπίζεται στο γεγονός ότι διάφορες χημικές ουσίες που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα από δραστηριότητες του ανθρώπου, ενισχύουν τους μηχανισμούς καταστροφής του όζοντος.

   Αυτή η ασπίδα της γης έχει διαφορετικό πάχος (λεπτότερη στους πόλους ,παχύτερη στον ισημερινό) και αυξομειώνεται εποχιακά .Στο πιο ευαίσθητο σημείο της, στην Ανταρκτική, συναντούμε την λεγόμενη Τρυπά του Όζοντος που σημαίνει ότι ήδη έχει καταστραφεί μεγάλο μέρος του όζοντος.

   Αν σκεφτούμε ότι οι ουσίες που καταστρέφουν το όζον συνεχίζουν να εκπέμπονται από τις ανθρώπινες δραστηριότητες και δρουν για πολλά χρόνια στην ατμόσφαιρα (από 10 ως 100) γίνεται κατανοητό ότι η τρύπα θα διευρυνθεί με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη ζωή στον πλανήτη.

   Ως εκτιμούμενες επιπτώσεις από την ελάττωση του όζοντος  αναφέρονται η εξασθένιση του ανοσοποιητικού συστήματος του οργανισμού που μπορεί να οδηγήσει σε έξαρση ασθενειών και παθήσεων των ματιών.  Είναι επίσης  πολύ πιθανή η αύξηση της θνησιμότητας όλων των ειδών και του ανθρώπου.   

   Η συγκέντρωση του όζοντος στον αέρα ,όταν υπερβαίνει ορισμένα όρια μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες στα φυτά (νεκρώσεις στους ιστούς των φύλλων) και να μειώσει τις διαδικασίες της φωτοσύνθεσης .Σε συνδυασμό με άλλους ρυπαντές είναι δυνατό να προκαλέσει εκτεταμένες καταστροφές στις καλλιέργειες .

 

Παρασκευαϊδου Χρυσούλα

 

 

 

ΥΠΕΡΠΛΗΘΥΣΜΟΣ

Η ραγδαία αύξηση του πληθυσμού οφείλεται όχι μόνο στον αριθμό των γεννήσεων αλλά και στην καλή διατροφή, τα φάρμακα και την ιατρική περίθαλψη η οποία παρατείνει το όριο ζωής του ανθρώπου και περιορίζει το ποσοστό των θανάτων. Η σύγχρονη ιατρική βοηθά στην καταπολέμηση ορισμένων ασθενειών.

Κάθε έξι μήνες προστίθεται στον πληθυσμό της Γης ο αριθμός του πληθυσμού της Γαλλίας και της Κίνας. Ο  παγκόσμιος πληθυσμός από 2,5 δις το 1950 έφτασε σήμερα στα 5,4 δισεκατομμύρια. Στα επόμενα 40 χρόνια ο πληθυσμός της Γης πρόκειται να διπλασιαστεί.

Πολυάνθρωπες και πυκνοκατοικημένες είναι οι μεγάλες βιομηχανικές, εμπορικές και λιμενικές πόλεις. Πυκνότερος είναι ο πληθυσμός στις βιομηχανικές και εύφορες περιοχές και όπου το κλίμα είναι υγιεινό, ενώ είναι αραιός στα ορεινά και άγονα μέρη όπου το κλίμα είναι νοσηρό.

 

 

Παναγιώτης Ζιώγας

Γιώργος Λαβασίδης

Νίκος Γεωργόπουλος

Παναγιώτα Ζιώγα

 

Απειλούμενα είδη του κόσμου

ο ρινόκερος
Υπάρχουν έξι τύποι ρινόκερου: ο λευκός της βόρειας και της νότιας Αφρικής, το δεύτερο μεγαλύτερο χερσαίο ζώο παγκοσμίως, ο επίσης αφρικανικός μικρότερος μαύρος ρινόκερος, καθώς και ο ασιατικός ρινόκερος της Σουμάτρας. Το κυνήγι του ρινόκερου από τον άνθρωπο είναι τόσο άγριο ώστε, έπειτα από 40 και πλέον εκατομμύρια χρόνια επιβίωσης του στη γη, οι 10.000 εναπομείναντες ρινόκεροι μπορεί να εξαφανιστούν. Ο βόρειος λευκός ρινόκερος είναι εκείνος που κινδυνεύει άμεσα να εξαφανιστεί - έχουν απομείνει λιγότερο από 30 ζώα του είδους αυτού.
Εκείνο που κάνει περιζήτητο το ρινόκερο είναι το κέρας του, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή ιατρική σε χώρες όπως η Κίνα και η Ταϊβάν. Έχουν γίνει προσπάθειες για τη διάσωση των ρινόκερων, μεταφέροντας τους σε προστατευμένα καταφύγια. Όμως, παρόλο που κάποιοι μεταφέρονται χωρίς κανένα πρόβλημα, πολλοί δυστυχώς δεν επιβιώνουν μετά την απομάκρυνση από το φυσικό τους περιβάλλον.

 

ο ελέφαντας
Μολονότι ένας ελέφαντας μπορεί να ζυγίζει όσο δέκα μικρά αυτοκίνητα, είναι ανυπεράσπιστος απέναντι στους λαθροθήρες, οι οποίοι τον κυνηγούν για το πολύτιμο ελεφαντόδοντό του. Τα τελευταία 15 χρόνια ο αριθμός του αφρικανικού ελέφαντα έχει ελαττωθεί στο μισό - έχουν απομείνει γύρω στους 600.000. Παρόλο που το εμπόριο ελεφαντόδοντου είναι πλέον παράνομο και μολονότι σε πολλές χώρες βελτιώνεται η κατάσταση, η σφαγή συνεχίζεται.
Σε ότι αφορά τον ασιατικό ελέφαντα, τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα. Στις ζούγκλες και στα δάση της Ασίας και ιδιαίτερα της Ινδίας, έχουν απομείνει μόνο 70.000 ελέφαντες περίπου, μα ευτυχώς ο αριθμός τους δεν ελαττώνεται τόσο γρήγορα όσο εκείνος του αφρικανικού ελέφαντα.

 

η τίγρης
Μόλις πριν από 100 χρόνια, η τίγρης ήταν πολύ κοινή σε πολλά μέρη της Ασίας, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, Σιβηρίας, Μαντζουρίας. Δυστυχώς σπάνια συναντά κανείς τίγρεις σήμερα, αφού μάλιστα κάποια είδη της, όπως η τίγρη του Μπαλί, της Ιάβας και της Κασπίας, έχουν εκλείψει για πάντα.
Μολονότι η εμπορία της τίγρης είναι παράνομη, υπάρχει μεγάλη ζήτηση μελών της τα οποία χρησιμοποιούνται στην παραδοσιακή ανατολίτικη ιατρική, σε χώρες όπως η Κίνα και η Ταϊβάν. Αυτό σημαίνει ότι έχουν απομείνει λιγότερες από 5.000 τιγρεις στο φυσικό τους περιβάλλον, οι περισσότερες από τις οποίες απαντώνται στην Ινδία.
Τα δύο υποείδη που κινδυνεύουν περισσότερο είναι η τίγρη της Νότια Κίνας - έχουν απομείνει μόνο 30 σε όλον τον κόσμο - και η σιβηρική τίγρης από την οποία έχουν απομείνει 300 περίπου.

 

η αρκούδα
Μολονότι δεν είναι γνωστό, υπάρχουν 8 είδη αρκούδας τα περισσότερα από τα οποία αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της εξαφάνισης. Κατ' εξοχήν απειλούνται: η ασιατική μαύρη αρκούδα της Κίνας, η μικρή αρκούδα του Βιετνάμ και της Ταϊλάνδης, η Ινδική κοινή αρκούδα, η διοπτροφόρος αρκούδα της Νότιας Αμερικής και η Μεξικάνικη Φαιά άρκτος, η οποία πιθανόν και να έχει ήδη εκλείψει. Μεγάλη απειλή για τις αρκούδες αποτελεί η γεωργική καλλιέργεια και ανάπτυξη. Ακόμα σε ορισμένες περιοχές της Ινδίας, αιχμαλωτίζουν αρκούδες και τις βάζουν να διασκεδάζουν τα πλήθη.

 

ο παπαγάλος
Εδώ και πολλά χρονιά, οι παπαγάλοι είναι ιδιαίτερα δημοφιλή κατοικίδια ζώα. Εκείνο ωστόσο που δεν αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι είναι ότι οι παπαγάλοι που απομακρύνονται από το φυσικό τους περιβάλλον δεν επιβιώνουν εξίσου καλά στο κλουβί. Υπάρχουν περισσότερα από 300 διαφορετικά είδη παπαγάλων, κάποιοι από τους οποίους φτάνουν το ένα μέτρο ύψος και ζουν περισσότερο από 80 χρόνια. Παρ΄ όλα αυτά το ένα τρίτο του συνόλου των παπαγάλων παγκοσμίως απειλείται με εξαφάνιση, όχι μόνο από τον άνθρωπο, αλλά και από την καταστροφή του φυσικού τους βιοτόπου.

 

η γαλάζια φάλαινα
Η γαλάζια φάλαινα είναι το μεγαλύτερο ζώο στον κόσμο. Μια γαλάζια φάλαινα σε ώριμη ηλικία ζυγίζει όσο 2.700 άνθρωποι μαζί, η δε καρδιά της έχει το μέγεθος ενός μικρού αυτοκινήτου. Δυστυχώς, το κυνήγι της γαλάζιας φάλαινας για το κρέας, το λάδι και τα κόκαλα της, την έχουν φέρει στο χείλος της εξαφάνισης. Ο αριθμός της έχει ελαττωθεί: από 250.000 που ήταν το 1900, σήμερα δεν υπάρχουν περισσότερες από 5.000.

 

ο ορεσίβιος γορίλας
Ο ορεσίβιος γορίλας, είδος που έγινε διάσημο με την ταινία "Γορίλες στην ομίχλη", είναι ένα από τα είδη που κινδυνεύουν περισσότερο - έχουν απομείνει μόνο 500. Αυτά τα τεράστια, δυνατά ζώα, ζουν στα πυκνά δάση των βουνών της κεντρικής Αφρικής. Ο φυσικός τους βιότοπος όμως καταστρέφεται ολοένα και περισσότερο για αναπτυξιακούς λόγους. Παράλληλα, οι λαθροθήρες κυνηγούν τους γορίλες και κάνουν τρόπαια τα κεφάλια τους και τα χέρια τους.

 

το γιγάντιο πάντα
Όλοι αγαπούν το Πάντα με την όμορφη μαυρόασπρη γούνα και τη φιλική φατσούλα. Ζει στα βουνά της νοτιοανατολικής Κίνας και περνάει την ώρα του τρώγοντας μπαμπού. Δυστυχώς, η καλλιέργεια των δασών από μπαμπού θέτει τα Πάντα στον κίνδυνο της εξαφάνισης - απομένουν μόνο γύρο στα 1.000. Ο άνθρωπος, στην προσπάθεια του να τα σώσει, επιχείρησε την αναπαραγωγή τους στην αιχμαλωσία. Αν απομακρυνθεί όμως από το φυσικό του περιβάλλον, το Πάντα δεν μπορεί να επιβιώσει.

 

 

Ζιώγας Παναγιώτης

Χωραφαϊδης Δαμιανός

 

 

 Η ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

 

Η μόλυνση του νερού περιλαμβάνει την απελευθέρωση ουσιών σε λίμνες, ρέματα, ποταμούς και θάλασσες σε τέτοιο βαθμό ώστε να διαταράσσουν την λειτουργικότητα των υδάτινων οικοσυστημάτων. Αν η ικανότητα του νερού να διαλύει, να διαχέει ή να ανακυκλώνει ξεπεραστεί τότε όλες οι επιπρόσθετες ουσίες ή ποσότητες ενέργειας μετατρέπονται σε ρύπους.

Αν σκεφτούμε πως 10 γραμμάρια πετρελαιοειδή μπορούν να κάνουν 800 λίτρα νερό ακατάλληλο για την ζωή των οργανισμών, πώς χρειάζονται 24 κυβικά μέτρα νερό για την επεξεργασία ενός τόνου πετρελαίου, πως 1000 εκατομμύρια τόνοι αργό πετρέλαιο κάθε χρόνο υποβάλλονται σε Επεξεργασία, θα καταλάβουμε τις διαστάσεις του προβλήματος στις επόμενες δεκαετίες. Ήδη πολλά ποτάμια, λίμνες και κλειστές θάλασσες στην Ευρώπη, στην Αμερική, αλλά και στην Ελλάδα, ρυπάνθηκαν επικίνδυνα και έγιναν ακατάλληλα για την ζωή. Μια από τις μεγαλύτερες λίμνες στον κόσμο, η Όρη, η λίμνη Βαϊκάλη της Σιβηρίας και ποτάμια όπως ο Σηκουάνας και Ρήνος, από άποψη οργανισμών έχουν εξοντωθεί. Στην Ελλάδα ο Θερμαϊκός και ο Χαρωνικός είναι χτυπητά παραδείγματα μόλυνσης σε εξαιρετικά επικίνδυνο βαθμό. Τέτοια βρώμικα νερά, ακατάλληλα για την ζωή όλων των οργανισμών, άχρηστα και για την βιομηχανία ακόμα, αποτελούν στ1 αλήθεια ιδανικούς φορείς για την μετάδοση επιδημιών, γιατί έχουν γίνει πλούσια σε οργανικές ουσίες

 

 

Η ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

   Η θάλασσα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της Γης. Συγκεκριμένα τα τρία τέταρτα του πλανήτη μας είναι νερό. θα παρατηρήσουμε ότι οι πόλεις που βρίσκονται κοντά σε θάλασσα, παρουσιάζουν μια ιδιαίτερη οικονομική και πνευματική άνθιση.

  Βλέπουμε ότι από τη θάλασσα ζουν πολλοί άνθρωποι: οι ψαράδες, οι σφουγγαράδες και οι ναυτικοί, Η θάλασσα έδωσε την ευκαιρία στους ανθρώπους να αναζητήσουν καινούριες χώρες και τρόπους ζωής. Είναι χρήσιμη γιατί η ζωή του ανθρώπου εξαρτάται από αυτήν. Οι ακτές όμως ρυπαίνονται από σκουπίδια και από πετρέλαιο, Ο βυθός έχει μετατραπεί σε βούρκο- Τα εργοστάσια ρίχνουν τα κατάλοιπα τους στη θάλασσα.

Έτσι αυτός ο πνεύμονας ζωής αρχίζει να πεθαίνει. Πρέπει οι άνθρωποι να καταλάβουν ότι η θάλασσα είναι η ζωή μας και χωρίς αυτή, η ζωή θα σβήσει από τη Γη. Αν την αγαπήσουμε και αν τη διατηρήσουμε καθαρή θα απολαύσουμε τις χαρές και τις προσφορές της, Και μην ξεχνάμε ότι από τη θάλασσα εξαρτάται η υγεία μας, η ηρεμία μας και η οικονομική μας δύναμη. Παρόλα αυτά φαίνεται να περιφρονούμε τη σημασία της αφού τη ρυπαίνουμε. Αν δε θέλουμε η θάλασσα να μοιάζει σαν μια νεκρή έρημο, πρέπει να την προστατεύσουμε.

   Το χωριό Παχιά Άμμο, βρίσκεται στην Ιεράπετρα στο πιο στενό σημείο της Κρήτης. Έχει μια πολύ μεγάλη παραλία και ένα γραφικό λιμανάκι με πολλές ψαρόβαρκες. Δεν είναι όμως όλα τόσο ωραία όπως ωραία τα περιγράφω, Στο χωριό αυτό συμβαίνει κάτι μοναδικό. Όλο το χρόνο και ιδιαίτερα όταν φυσάει, χιλιάδες πλαστικές σακούλες επιπλέουν ή έχουν βγει στην παραλία. Και μη νομίσετε ότι υπάρχουν μόνο σακούλες. Υπάρχουν γλάστρες, πλαστικά μπουκάλια και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί ένας άνθρωπος.

   Τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι πάρα πολλά. Ο Δήμος Ιεράπετρας πρέπει να πληρώνει ανθρώπους για να μαζεύουν τα σκουπίδια. Η παραλία δεν μπορεί να αναπτυχθεί. Οι ψαράδες δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν, γιατί τα σκουπίδια μπλέκονται στις προπέλες. Το χειρότερο όμως από όλα είναι ότι οι χελώνες καρέτα-καρέτα που γεννούν τα αυγά τους στην παραλία τρώνε τις σακούλες, παθαίνουν ασφυξία και πεθαίνουν.

 

Η ΑΛΟΓΙΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

 

   Αυτό έχει ως συνέπεια την εντυπωσιακή μείωση του νερού πάνω στη Γη. Το 25% του πληθυσμού της Γης, δηλ, 1.5 δισεκατομμύρια άνθρωποι, δεν έχουν πόσιμο νερό. Το 80% των ασθενειών που παρουσιάζει ο πληθυσμός αυτός οφείλεται στην έλλειψη νερού. Σε παγκόσμια κλίμακα, γύρω στα 75% του νερού χρησιμοποιείται για γεωργική χρήση. Υπάρχει σοβαρή έλλειψη νερού για άρδευση σε πολλές περιοχές της Γης (Αραβική χερσόνησος, Νότιο-ανατολική Αφρική, σε περιοχές των Ινδιών και Αμερικής και αλλού). Υποστηρίζεται από αρκετούς ότι πολλοί πόλεμοι στο μέλλον θα γίνονται εξαιτίας της μεγάλης έλλειψης νερού.

   Επιπλέον, αξίζει ν’ αναφερθούμε στο φυσικό νερό από πηγές. Το νερό αυτό είναι καθαρό, με σταθερή δροσερή θερμοκρασία. Χιλιάδες χρόνια» ίσως και εκατομμύρια χρόνια, η φύση με πολύ υπομονή έφτιαξε αμέτρητες τέτοιες φυσικές πηγές νερού για να ξεδιψούν τα ζώα και οι άνθρωποι, πίνοντας νερό τόσο υγιεινό, που όμοιο του δε μπορεί να φτιάξει 0 άνθρωπος. Ακόμα και σήμερα πίνουμε εμφιαλωμένο νερό από φυσικές πηγές. Όμως, δυστυχώς αυτές οι ανυπολόγιστης αξίας φυσικές πηγές στερεύουν, ακόμα και εξαφανίζονται τελείως κάθε χρόνο και περισσότερο, εξαιτίας της αλόγιστης παρέμβασης του ανθρώπου στο περιβάλλον.

 

ΣΚΟΥΠΙΔΟΤΟΠΟΣ Ο ΩΚΕΑΝΟΣ

Ξέρετε ποιος είναι ο μεγαλύτερος σκουπιδοτενεκές της Γης; 

Μην ψάξετε στο βιβλίο με τα ρεκόρ Γκίνες. Τόνοι σκουπιδιών, αστικών λυμάτων και βιομηχανικών απόβλητων ρίχνονται, που αλλού; Στη θάλασσα! Ίσως γιατί νομίζουμε ότι επειδή είναι απέραντη, μπορεί αδιαμαρτύρητα να...καταπίνει τις βρομιές μας. Όμως το νερό, πριν πεθάνει από τη ρύπανση μας εκδικείται. Τα κύματα οδηγούν τα σκουπίδια στις ακτές, οπότε πάλι τα βρίσκουμε μπροστά μας. Τότε, συνήθως, θυμόμαστε τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης ή τους προσκόπους και τις οικολογικές ομάδες για να οργανώσουν εκστρατείες καθαρισμού. Τι γίνεται, ωστόσο, με τις πετρελαιοκηλίδες από τη ναυσιπλοΐα και με τη χημική ρύπανση από τις βιομηχανίες κι από τους υπονόμους των πόλεων, που δεν έχουν εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού; Οι αρμόδιοι ευαισθητοποιούνται, συνήθως, μετά την καταστροφή...Ο εξερευνητής Ζακ Κουστό λέει ότι «πρέπει να σώσουμε τους ωκεανούς αν θέλουμε να σώσουμε το ανθρώπινο γένος ... »

 

Παρασκευαΐδου Λίνα

Σιδηροπούλου Ειρήνη

Στογιάννου Βάσω

 

 

Ε Ρ Ω Τ Η Μ Α Τ  Ο Λ Ο Γ Ι Ο

 

 

Αγόρι               Κορίτσι                Ηλικία    

 

 

(Απαντήστε με ένα  ναι ή με ένα όχι ή όπως αλλιώς θέλετε)

 

 

 

      1    Έχετε ακούσει τη φράση όξινη βροχή;

 

 

 

 

      2    Μήπως  ξέρετε τι σημαίνει  “τρύπα του όζοντος”;

 

 

 

 

3   Μπορείτε να μάς εξηγήσετε τον όρο «φαινόμενο του θερμοκηπίου»;

 

 

 

 

     4      Ξέρετε τι σημαίνουν οι λέξεις  περιβάλλον,  μόλυνση; 

 

 

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

Προς τον υπεύθυνο της περιβαλλοντικού κέντρου.

(Από την εκδρομή μας στο Δέλτα Άξιου.)

 

1.  Πόσα είδη ζώων υπάρχουν;      

 

2.  Γιατί έρχονται εδώ τα ζώα;

 

3.  Την τροφή τους, τούς τη δίνετε εσείς ή τη βρίσκουν μόνα τους ;

 

4.  Κάθε χρόνο αυξάνονται  ή μειώνονται τα είδη των ζώων που επισκέπτονται την περιοχή ; Γιατί;

 

5.  Υπάρχει μόλυνση; Πού οφείλεται;

 

6.  Υπάρχει κάποια  οικονομική στήριξη για την αντιμετώπιση της  μόλυνσης;

 

 

 

Όλοι οι μαθητές της τάξης 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

 

 

 

  

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

 

 

ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ   - ΛΥΣΕΙΣ  ΤΟΥ  ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

 

 

1.  Να παρθούν αυστηρά μέτρα από τις κυβερνήσεις και να επιβληθούν πρόστιμα σε όσους ρυπαίνουν.

 

2.  Ο καθένας από εμάς ,μικρός και μεγάλος, να αναλάβει τις δικές του ευθύνες απέναντι στο περιβάλλον και να μην τα περιμένουμε όλα από τις κυβερνήσεις. 

 

3.  Να υπάρχει μάθημα στα σχολεία που θα μας βοηθάει να γνωρίσουμε τη φύση και να είμαστε πιο φιλικοί μαζί της .

 

4.  Να ενημερώνομαι εγώ, να ενημερώνω και τους άλλους και να συζητάω γύρω από τα προβλήματα του περιβάλλοντος.

 

5.  Να δίνουμε το καλό παράδειγμα και να πείσουμε και τους άλλους ,ακόμη και τις κυβερνήσεις πως το περιβάλλον είναι υπόθεση όλων.

 

                                                                                                 Τα παιδιά όλης της τάξης

 

 

  

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

Το θέμα μας ήταν αρκετά «πλατύ». Επικεντρωθήκαμε  περισσότερο στο να μάθουμε να εξηγούμε με απλά λόγια όλα όσα γνωρίσαμε.

 

Τα παιδιά στην αρχή δυσανασχέτησαν γιατί θεώρησαν ότι το μόνο που πρέπει να κάνουν είναι ψάξιμο και γράψιμο άρα κούραση και ανία.

 

Σιγά σιγά όμως απόκτησαν ενδιαφέρον, ιδίως όταν ρωτούσαν τους συμμαθητές τους για να τους εξηγήσουν σχετικά με το θέμα που είχαν ασχοληθεί και όταν αναφερθήκαμε στο τι μπορούν να κάνουν αυτά αν ήταν κυβερνώντες.

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ